Preview

Moscow State University Bulletin. Series 18. Sociology and Political Science

Advanced search

Dynamics of Russian business culture values in the reflection of mass media

https://doi.org/10.24290/1029-3736-2016-22-2-226-241

Abstract

The article analyses practices of “Traditions and values of Russian business culture” course teaching at Lomonosov Moscow State University’s Faculty of Sociology. The experience allows drawing methodological and theoretical conclusions on the values of business culture which underlie models of the modern business behavior. The first part of the publication concerns analysis of tradition of studying Russian culture values, in the paradigm of which the Russian business culture exists. According to the findings, traditions are enrooted in the Orthodoxy and are determined by patrimonial memories and contradictions of the Russian people’s character, ideals and spiritual framework. A system of Russian business values is developed based on the traditions as well as literary heritage, biographies of famous Russian and Soviet economists and set of rules of ethics code of the pre-revolutionary Russian business class. The main elements of the system include the following values: faith, family, commitment to business, patriotism, natural ingenuity, ability to set and solve atask of extra complexity, original forms of labor organization, and prevalence of moral motivation forms over material ones. The second part of the article deals with succession of the above-mentioned values in the modern Russian business environment. The content analysis is applied to examine the continuity. The object of the research is the text corpus of the Russian business press. The findings of the research show dynamics of the Russian mass media attention to the business culture values for the period from 2010 to 2014. The mass media interest to the issue coverage has been on the constant rise: from 37,2% of the aggregate amount of information on the Russian business in 2012 to 39,8% in 2014. There have also been examined dynamics of mass media attention to certain business culture values. The mass media assignedtop priority in 2012, 2013 and 2014 to the following values respectively: faith (31,5%), prevalence of moral motivation forms over material ones (27,3%), ability to set and solve atask of extra complexity (18,7%).

About the Authors

E. A. Sverdlikova
МГУ имени М.В. Ломоносова
Russian Federation


A. A. Tagibova
МГУ имени М.В. Ломоносова
Russian Federation


References

1. Антонов М.Ф. Нравственные устои экономики. М., 1989.

2. Бердяев Н.А. О хозяйстве // Бердяев Н.А. Философия неравенства. М., 1990.

3. Булгаков С.Н. Философия хозяйства. М., 1990.

4. Гумилев Л.Н. От Руси до России. Очерки по русской истории. М., 1996.

5. Данилевский Н.Я. Россия и Европа. М.,1991.

6. Добреньков В.И. Кризис нашего времени в контексте теории социокультурной динамики Питирима Сорокина // Выбор пути. М., 2010.

7. Домострой. М., 2011.

8. Ильин И.А. Сущность и своеобразие русской культуры. М., 2007.

9. Кара-Мурза С.Г., Осипов Г.В. СССР - цивилизация будущего. Инновации Сталина. М., 2010.

10. Кара-Мурза С.Г. Кто такие русские. М., 2010.

11. Лосский Н.О. Характер русского народа. М., 2005.

12. Менделеев Д.И. Проблемы экономического развития России. М., 1961.

13. Меньшиков М.О. Из писем ближним. М., 1991.

14. Нарочницкая Н.А. Россия и русские в мировой истории. М., 2002.

15. Панарин А.С. Православная цивилизация в глобальном мире. М., 2003.

16. Петрунин Ю.Ю., Борисов В.К. Этика бизнеса: Учеб. пособ. М., 2004.

17. Платонов О.А. Воспоминания о народном хозяйстве. М., 1990.

18. Платонов О.А. Русский труд. М., 1991.

19. Платонов О.А. Тысяча лет русского предпринимательства. М., 2001.

20. Платонов О.А. Экономика русской цивилизации. М., 2008.

21. Путин В.В. Выступление на праздновании Дня знаний с воспитанниками и педагогами образовательного центра для одаренных детей “Сириус”. URL: kremlin/ru/events/president/transcripts/50216

22. Рябушинский В.П. Русский хозяин. Статьи. Судьбы русского хозяина, купечество московское. М., 1998.

23. Тростников В.Н. Быть русскими - наша судьба. М., 2009.

24. Федотов Г. Судьба и грехи России. М., 1992.

25. Шарапов С., Улыбышева М. Бедность и богатство. Православная этика предпринимательства. М., 2011.

26. Шихирев П.Н. Введение в российскую деловую культуру. М., 2000.

27. Юдина Т.Н. Новый Домострой. М., 2014.


Review

For citations:


Sverdlikova E.A., Tagibova A.A. Dynamics of Russian business culture values in the reflection of mass media. Moscow State University Bulletin. Series 18. Sociology and Political Science. 2016;22(2):226-241. (In Russ.) https://doi.org/10.24290/1029-3736-2016-22-2-226-241

Views: 1614


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1029-3736 (Print)
ISSN 2541-8769 (Online)