Preview

Moscow State University Bulletin. Series 18. Sociology and Political Science

Advanced search

Mythology of the art market: the artist as a brand

https://doi.org/10.24290/1029-3736-2015-0-2-250-261

Abstract

The article deals with the artist-genius myth as a brand study from the perspective of the sociology of art. The mythological structure of the brand analysis is been undertaken. It reveals the essence of the artist-genius myth as a brand on the art market. The social and historical origins of features considered as professional for the artist are been examined. The marginality, poverty, uniqueness of the artist’s talents are considered as the fundamentals of the artistic brand. The branding marketing techniques functioning in the context of the art production field are been described. Findings of the research relate to the features of the “artist-genius” brand mythological foundation current state and possibilities for its further improvement.

About the Author

A. A. Kalashnikova
Харьковский национальный университет имени В.Н. Каразина
Russian Federation


References

1. Барт Р. Миф сегодня // Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М., 1994. С. 72-130.

2. Бурдье П. Рынок символической продукции // Бурдье П. Социологическое пространство Пьера Бурдье. URL: http://bourdieu.name/content/chast-pervaja (дата обращения: 26.11.2014).

3. Грант Дж. Манифест инноваций бренда. Как создаются бренды, переориентация рынков и преодоление стереотипов. М., 2007.

4. Донец Т. Брендинг для фрилансеров. Создание образа как основной критерий создания положительного имиджа заказа // Freelance.ru. 2009. 10 авг. URL: http://www.free-lance.ru/articles/?id=116 (дата обращения: 26.11.2014).

5. Семенихин П. Бренды и мифы // Popsop - Brand Magazine Online. URL: http://popsop.ru/14705 (дата обращения: 07.04.2010).

6. Godin S. Brand as mythology // Seth’s Blog. URL: http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2006/12/brand_as_mythol.html (дата обращения: 26.11.2014).


Review

For citations:


Kalashnikova A.A. Mythology of the art market: the artist as a brand. Moscow State University Bulletin. Series 18. Sociology and Political Science. 2015;(2):250-261. (In Russ.) https://doi.org/10.24290/1029-3736-2015-0-2-250-261

Views: 1700


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1029-3736 (Print)
ISSN 2541-8769 (Online)