Preview

Moscow State University Bulletin. Series 18. Sociology and Political Science

Advanced search

The paradoxes of the consumer society

https://doi.org/10.24290/1029-3736-2016-22-1-23-43

Abstract

The article describes two characteristic of the consumer society of the paradox. The first is expressed in the contradiction between the desire for himself by exposure to high consumer standards and constraints of a financial nature. Specifics of consumer culture requires to make demonstrative waste of money, even if it is associated with financial resources. Demonstrative waste of money exercise by savings on invisible to others spheres of life, as “message” on the status becomes more important need than the satisfaction of these needs. The relationship between income and consumption does not seem unambiguous. Updated trend of the sense of consumption goods, pseudoconsumerism, realizing the need to seem - one of fictitious needs, which in practice translates into implementation of strategy is symbolic of deception. There is a “fictitious second order”, which is not associated with the symbolic meaning of a certain good, and with the symbolic meaning of goods, which is not cash, but is missing. Consumption has shifted imitating under the consumption of performance, consumption of simulacrum and virtuality. The dichotomy of “to have or to be” in this case is replaced by the dichotomy of “to have or to pass” and, in turn, “to pass or to be”. The second paradox is expressed in cultivating the desire to emphasize with consumption individuality that goes away when the practice becomes mass. Standardization is carried out under the rhetoric about elitism. The samples on offer as elitist, their attractiveness ascribe to itself the masses. It’s elitist by material unavailable to most people, but the mass by the desire of many people to be attached to them. Characteristic of a consumer society fashion consciously orients a select minority, but the underlying basis remains unconscious orientation to universality. Fashion stimulating consumption standards and to the implementation of individual choice, which constrained by these standards. In a way, it takes the right of consumer choice.

About the Author

A. N. Il’In
Omsk state pedagogical University
Russian Federation


References

1. Бауман З. Индивидуализированное общество. М., 2005.

2. Бауман 3. Свобода / Предисл. Ю.А. Левады. М., 2006.

3. Бодрийяр Ж. Система вещей / Вступ. ст. С. Зенкина. М., 1999.

4. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры / Послесл. и примеч. Е.А. Самарской. М., 2006.

5. Бодрийяр Ж. К критике политической экономии знака. М., 2007.

6. Борзых С.В. Человек-потребитель в условиях глобализации: Автореф. дисс. … канд. филос. наук. Томск, 2005.

7. Ванн Д., Нэйлор Т., Де Грааф Д. Потреблятство. Болезнь, угрожающая миру: Ультракультура. Екатеринбург, 2005.

8. Вербицкий М. LJ: конец эпохи // Русский журнал. 2005.06.07. URL: http://russ.ru/pole/LJ-konec-epohi (дата обращения: 02.12.2014).

9. Гопко В.В. Воля в массовой культуре: Дисс. … канд. филос. наук. Омск, 2006.

10. Груздева Е.Н., Калмыкова В.В. “Властелин колец” как миф постиндустриального, сетевого и информационного общества // Вопросы философии. 2011. № 8.

11. Девиантность в обществе потребления: Коллективная монография / Под ред. Я.И. Гилинского, Т.В. Шипуновой. СПб., 2012.

12. Ильин А.Н. Культура, стремящаяся в никуда: критический анализ потребительских тенденций / Науч. ред. Д.М. Федяев. Омск, 2012.

13. Ильин А.Н. Деконсолидация и деполитизация, характерные для общества потребления // Социологический журнал. 2014. № 3.

14. Ильин А.Н. Культура общества массового потребления: критическое осмысление. Омск, 2014.

15. Ильин А.Н. Потребительство как фактор нейтрализации социальных связей и политической активности // Социологическая наука и социальная практика. 2015. № 4 (12).

16. Ильин В.И. Потребление как дискурс: Учеб. пособие. СПб., 2008.

17. Ильин В.И. Дуальность структур индивидуального потребления в исторической динамике: от советского к постсоветскому обществу // Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований. 2014. № 2.

18. Кара-Мурза С.Г. Угрозы России. Точка невозврата. М., 2012.

19. Корнев В.В. Философия повседневных вещей. М., 2011.

20. Лебон Г. Психология народов и масс. СПб., 1995.

21. Липовецки Ж. Эра пустоты. СПб., 2001.

22. Маркузе Г. Одномерный человек. М., 2003.

23. Ортега-и-Гассет Х. Человек и люди // Ортега-и-Гассет Х. Избранные труды. М., 2000.

24. Понукалина О.В. Социокультурное пространство досуга российского общества в контексте консумеризма: Автореф. дисс. … докт. социол. наук. Саратов, 2010.

25. Рзаева Р.О. К вопросу о символической политике постмодернистского мира (на примере проблемы “тюрбана” в современной Турции) // Вопросы философии. 2011. № 9.

26. Феофанов О.А. США: реклама и общество. М., 1974.

27. Фромм Э. Человеческая ситуация - ключ к гуманистическому психоанализу // Фромм Э. Искусство любить. СПб., 2002.


Review

For citations:


Il’In A.N. The paradoxes of the consumer society. Moscow State University Bulletin. Series 18. Sociology and Political Science. 2016;22(1):23-43. (In Russ.) https://doi.org/10.24290/1029-3736-2016-22-1-23-43

Views: 2442


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1029-3736 (Print)
ISSN 2541-8769 (Online)